onsdag den 13. marts 2013

Heldags eller helhedsskole

Meningerne er delt og bølgerne går højt engang i mellem på min skole og i dussen. Er vi i gang med at udvande dussen og implementere skole af bagdøren?
Er der stadig brug for pædagogerne i fremtiden eller må vi se os om efter andre muligheder for at udøve vores erhverv.
Jeg er slet ikke i tvivl om at lige om lidt sker der nogle omvæltninger, som kommer til at influere på min dagligdag. Jeg har gjort op med mig selv at jeg er klar til de udfordringer det nye må byde mig.

I den dus hvor jeg arbejder er vi allerede godt i gang med at tænke tanker om hvordan vi skal strukturere dagen for børnene, og jeg er sikker på at vi nok skal komme frem til en løsning der bliver super god og optimal for vores børn.

Jeg ser det ikke som et minus, at vi kommer mere på banen i forhold til skoledelen, og som pædagog har jeg meget at byde ind med i forhold til det sociale og trivselen  for børnene.

Vi pædagoger er allerede i dag med i skoledele, som en del af teamet og vi har også selvstændigt varetaget o-lektioner i flere år.

Lige nu er det meget spændende at følge med i KL og lærernes kamp. Det er en gyser og ingen ved om det ender med loke out. Det vil jo få stor indflydelse på hvordan strukturen vil blive i den nye helhedsskole.

4 kommentarer:

  1. Fantastisk indstilling. Det er der brug for. Jeg ved ikke, hvad jeg skal mene om noget, da jeg mangler noget konkret i forhold til mine børn, men jeg tror, at man kommer langt med en åben tilgang :)

    SvarSlet
  2. Ja det hjælper altså ikke noget at vi bare sætter os hen i et hjørne og græder. Det er ikke til at komme udenom at der hele tiden sker forandringer i vores samfund og vi må hellere følge med og være en del af udviklingen ellers blive vi sgu hægtet af før elle siden.
    Og lige om lidt bliver også du nødt til at have en holdning til skole når dine egne 2 børn skal afsted. :o)
    God onsdag til dig Frederikke

    SvarSlet
  3. Den store går i 1. klasse og det er ikke fordi, jeg ikke vil have en mening - men jeg synes, at det er svært at gennemskue. Der er ikke så meget udspil fra skolens lærer på vores skole. Jeg er som udgangspunkt ikke imod "heldagsskoler", som jeg faktisk ikke er sikker på er det rigtige udtryk, for afhængig af hvem og hvor man spørger, så får man et forskelligt svar.
    Der er dem, der siger, at reformen lige så meget handler om at få mere idræt og kreative fag ind i skemaet igen og at de små klasser ikke skal gå i skole længere end kl. 13.
    Jeg ser gerne, at skole og fritidsordning bliver mere sammenkørt - men jeg har heller ikke et barn, der går til fritidsaktiviteter uden for skolen, og derfor har jeg intet mod, at det bliver en del af hans dagligdag i skolen.
    I dag er børn længe i skole, sådan er vores samfund nu en gang indrettet, og ikke alle har, som mine børn, en mor, der arbejder 30 timer om ugen og derfor i princippet kan hente før kl. 15 hver dag.
    Gustav vil ikke hjem tidligt. Han kan godt lide at være i skolen, og derfor ser jeg muligheder i den nye reform, hvis det - som nogle siger - bliver mere flydende i forhold til netop fritidsordningen.
    Det er den allerede for en del af aktiviteterne på Gustavs skole. De skal have svømning til næste år, men da der går for meget tid fra undervisningen, er svømning blevet en fritidsordningsaktivitet. Det ser jeg som et plus.

    Så jeg har en mening, bestemt og jeg forholder mig - men der er 2 lejre og begge steder er der en masse gode argumenter, men jeg tror - som dig - at udviklingen sker. Når jeg siger, at jeg mangler noget konkret i forhold til mine børn, så er det en slags oversigt, der fortæller mig, hvad det vil betyde for Gustav på nuværende tidspunkt. Lige nu synes jeg, at det drukner i forberedelsestid, (hvilket jeg overhovedet ikke ved noget om og derfor ikke kan sige noget klogt om) og jeg synes måske, at det skygger for den egentlig debat/reformudspil, men jeg ved det faktisk ikke :)

    SvarSlet
  4. Altså jeg undskylder Frederikke. Tiden er vist gået lidt for hurtigt for mig. Syntes da ikke at Gustav allerede skulle være startet i skolen. Vist længe siden jeg sidst har været på besøg hos dig. :o)

    Selvfølgelig har du en holdning til reformen eller hvad vi nu skal kalde det. Der er mennesker der mener at det egentligt mere handler om at spare penge. Men hvorom alting er, så vil der kommer en ændring i forhold til skolen og fritidsdelen.
    Debatten om forberedelsestid har vi også her på skolen. Sådan som jeg hører det er lærerne mest bange for at de ikke længere kan disponerer over egen tid, som de er vant til. Og det er selvfølgelig træls for dem. På den anden side kan jeg godt forstå arbejdsgiveren, som i dette tilfælde er skolelederen. At hun/han ønsker at vide hvad tiden bliver brugt på. Det vil jo ikke ske i det private erhvervsliv at man selv kan bestemme over den tid man får løn for.


    Min definitionen af en heldagsskole og en helhedskole er, at en helhedsskole er et udtryk for at vi tænker både fritid og skole som en helhed. Der vil ikke være en opdeling af de to. De vil være vævet ind i hinanden dagen igennem.Og den tid barnet opholder sig der vil typisk være fra 8.00 til 14.00 for indskolingsbarnet.

    Heldagsskolen er en skole hvor der vil være undervisning fra 8.00 til 16.00. Måske med lange pauser i form af frikvarterer hvor børnene kan lege frit. Dussen vil ophøre med at eksistere da ingen forældre vil betale for 1 times pasning og der vil heller ikke være uddannet personale til at varetage de få timer.

    Jeg er selvfølgelig tilhænger af den første model, og håber at det bliver den der vil være størst opbakning omkring.

    En anden problemstilling der vil blive svært at finde en løsning på er hvad med de penge forældrene betaler for at have barnet i Dus. Det vil blive svært at få forældre til at betale for en dustid der foregår midt på dagen i skoletiden. Og hvad så lige med de børn, som slet ikke går i dus? Skal de sendes hjem i den tid vi kalder dus eller hvordan tænker man det skal foregå?

    Nå, nu har vi vist skabt vores egen lille debat her på siden. Det bliver spændende at se hvad det ender ud med.
    God torsdag til dig Frederikke

    SvarSlet